artykuł nr 1

Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” - edycja 2025

Dofinansowanie

Gmina Szubin pozyskała dofinansowanie w kwocie 551 850,60 zł ze środków Funduszu Solidarnościowego na realizację zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ,,Asystent osobisty osoby z  niepełnosprawnością” — edycja 2025″.

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przyznał dla województwa kujawsko-pomorskiego środki z Funduszu Solidarnościowego na realizację Programu w wysokości 56,32% złożonego zapotrzebowania.

Program realizowany jest od 1 stycznia 2025r. do 31 grudnia 2025r.

Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Usługi asystenckie mogą uzupełniać usługi opiekuńcze, ale nie mogą ich zastępować.

Celem usług asystencji osobistej jest zwiększenie szans osób niepełnosprawnych na prowadzenie bardziej niezależnego/samodzielnego i aktywnego życia. Nadrzędnym zadaniem usług asystencji osobistej jest dążenie do poprawy funkcjonowania osoby niepełnosprawnej w jej środowisku, zwiększenia możliwości zaspokajania jej potrzeb oraz włączenia jej w życie społeczne.

Adresatami Programu są:

  1. dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
  2. osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
  • o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
  • o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
  • traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:

  • wsparcie w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymania higieny osobistej,
  • wsparcie w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie,
  • wsparcie w przemieszaniu się poza miejsce zamieszkania,
  • wsparcie w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem

Na tą chwilę  MGOPS Szubin obejmuje pomocą 28 osób niepełnosprawnych.

O zakwalifikowaniu się do udziału w programie decyduje sytuacja życiowa oraz kolejność złożenia dokumentów w MGOPS Szubin. Ze względu na dużą ilość zgłoszeń podczas naboru wniosków ogłoszonego w sierpniu 2024 roku -  MGOPS Szubin utworzył listę rezerwową.

Aby zgłosić się do udziału w programie należy złożyć:

  • Kartę Zgłoszenia wraz z klauzulą RODO,
  • kserokopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności.

 

Dokumenty w wersji papierowej można uzyskać w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Szubinie, ul. Kcyńska 34, II piętro, pokój 22, tel. 503 568 223.

Jak pobrać dokumenty
Dokumenty w wersji elektronicznej można pobrać ze strony programu wybierając Załącznik nr 7 (Karta Zgłoszenia) oraz Załącznik nr 15 (Klauzula RODO) za pomocą linku:


https://niepelnosprawni.gov.pl/a,1533,nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego-edycja-2025

Pod podanym linkiem można także szczegółowo zapoznać się z informacjami dotyczącymi Programu.

Złożenie Karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2025 nie jest równoznaczne z przyznaniem usług asystenta.

artykuł nr 2

Program "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” - rekrutacja

Do 20 sierpnia 2024 roku Miejsko–Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szubinie przyjmuje zgłoszenia do Programu "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” - edycja 2025. Realizacja Programu zaplanowana jest od 1 stycznia 2025 roku do 31 grudnia 2025 roku. 

Realizacja Programu zaplanowana jest od 1 stycznia 2025 roku do 31 grudnia 2025 roku.

Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.

 

Program „Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością” – edycja 2025 będzie zadaniem współfinansowanym ze środków Funduszu Solidarnościowego.

 

Adresatami Programu są:

  1. dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
  2. osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
    • o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
    • o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
    • traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
      Usługi asystenckie mogą uzupełniać usługi opiekuńcze, nie mogą ich jednak zastępować.

 

Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:

  • wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
  • wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
  • wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
  • wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
  • usługa asystencji osobistej na terenie szkoły lub placówki oświatowej może być realizowana wyłącznie w przypadku, gdy szkoła nie zapewnia tej usługi.

 

Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem
z uczestnikiem.

Asystentem osobistym osoby z niepełnosprawnością mogą zostać osoby:

  1.  posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub, za zgodą realizatora Programu, w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
  2. posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu, lub
  3. wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu

Doświadczenie może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu: instytucji lub osoby fizycznej, które zlecały udzielanie bezpośredniej pomocy osobom
z niepełnosprawnościami. 

Dodatkowo, w przypadku gdy usługi asystencji osobistej mają być świadczone na rzecz małoletnich,
w odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi asystencji osobistej, muszą zostać spełnione warunki określone w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2024 poz. 560), a także wymagana jest pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.

 

Osoby zainteresowane udziałem w programie -
- spełniające kryteria Adresatów

- spełniające kryteria Asystentów
proszone są o bezpośredni kontakt z Miejsko–Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Szubinie, ul. Kcyńska 34, w nieprzekraczalnym terminie do 20 sierpnia 2024 roku.

Dodatkowych informacji udziela koordynatorka Programu Joanna Masłowska. Można kontaktować się z nami pod numerem telefonu, 786 925 015 lub e-mail: joanna.maslowska@mgopsszubin.pl
Dokumenty zgłoszeniowe w wersji papierowej dostępne są w siedzibie MGOPS w Szubinie ul. Kcyńska 34, II piętro, pokój nr 25. Budynek dostępny pod względem architektonicznym.
Dokumenty zgłoszeniowej w wersji elektronicznej, czyli Załącznik nr 7 i 8, można pobrać ze strony www.gov.pl i dostarczyć do MGOPS Szubin wraz z aktualnym orzeczeniem o niepełnosprawności.

Informujemy, że dostarczenie dokumentów zgłoszeniowych nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem do uczestnictwa w Programie.

 

Pod adresem gov.pl prosimy wstawić link:

https://www.gov.pl/web/uw-opolski/asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego---edycja-2025